IT-åldern


Något som med åren i vår informationsteknologiska värld, flyttat in mer och mer i dator och telefon är gamla klassiska företeelser som till exempel att betala räkningar, läsa tidningen, tippa och att spela poker. Vad betyder då detta i praktik och teori för vårt samhälle och för industrier?

Tidning

Vi har här valt två stora industrier, en som nog kan få symbolisera den moderna onlineindustrin, och en som precis står vid dörren för ett paradigmskifte.

Spelindustrin

Spel- och bettingindustrin kan genom den informationsteknologiska åldern verkligen sägas ha revolutionerats. Las Vegas har flyttat in i hemmen och den rosa stryktipskupongen skräpar inte i lika stor utsträckning ned utanför Svenska Spel-ombuden. Onlinepoker, sportbetting och casino, har blivit till miljardindustrier världen över, Sverige inget undantag.

Det finns idag mängder av klubbar, communities och bloggar som vill berätta för dig om det bästa spelet eller de bästa erbjudandena. Det som kanske tidigare var hemsidor om resultat och formkurvor för olika lag, är idag ofta kombinerad med spelandet. Ett fint exempel på denna symbios är www.svenskaspelare.com – en sida där du som sportintresserad kan läsa intressanta ariklar som framförallt handlar om de stora lagsporterna, men även annan idrott. Dessutom kan du diskutera med andra i forumdelen. Samtidigt så har man även en tjänst där man listar de mest förmånliga hemsidorna att lägga ett bet på, man ger experttips på vilka spel du borde spela på, och man förklarar exempelvis olika systemspel. Sport och spel i symbios, helt enkelt.

Tidningsindustrin

Tidningsindustrin är idag under stor förändring. Förändring i grundvalarna helt enkelt. Kvällstidningar så som Aftonbladet, ligger i framkant medan morgontidningen i stor utsträckning haft för liten kunskap om hur framtidens tidningslandskap kommer att se ut. Exakt hur det kommer se ut vet förvisso ingen, men det finns en utveckling som alla aktörer på marknaden måste följa. Det handlar givetvis om övergången från tryck till online.

Ju mer tekniken går framåt och ju mer portabla vi blir i vår mediekonsumtion, desto mindre kommer tidningarnas tryckta utgåvor att kunna vara. Övergången är problematisk eftersom det finns ett antal faktorer att ta hänsyn till. Dels så handlar det om teknikfrågan – hur ska just denna tidning distribueras på bästa sätt. Dels om betalningsfrågan – det är en process att vilja få folk att betala för något som dittills varit gratis. Vi kan jämföra med till exempel musiktjänsten Spotify. När man efter något år började ta betalt för att kunna nyttja tjänsten så blev det på vissa håll ramaskri. Idag så hörs övervägande goda vitsord om tjänsten.

På samma sätt är det då för tidningsvärlden. Att ta betalt för att läsa tidningen på nätet kommer att vara kontroversiellt tills dess att det satt sig. Och tills dess så kommer tidningsindustrin att måsta finna balansen mellan kostnader för online och för tryckta upplagors storlek – och kostnad.